יצירת שיתופי פעולה

כיצד ליצור שיתופי פעולה עסקיים בצורה נכונה?

15.03.2022

מה אם נאמר לכם שתחרות איננה גזרה משמיים? מה אם נחדש לכם שניתן להצמיח מתחרות זו שיתופי פעולה עסקיים מועילים ומוצלחים במיוחד שלא היו מתרחשים אלמלא התחרות? מה אם נאמר לכם ששיתופים עסקיים עשויים להוות אף יתרון תחרותי?

תחרותיות בעולם העסקי היא עניין כמעט מובן מאליו. למעשה, אין כמעט תחום שבו לא קיימת תחרות כלשהי, כך שכל עסק חדש שמוקם נמצא במצב תחרותי החל משלב בניית הרעיון והקונספט השיווקי. אך מה אם נאמר לכם שתחרות איננה גזרה משמיים? מה אם נחדש לכם שניתן להצמיח מתחרות זו שיתופי פעולה עסקיים מועילים ומוצלחים במיוחד שלא היו מתרחשים אלמלא התחרות? מה אם נאמר לכם ששיתופים עסקיים עשויים להוות אף יתרון תחרותי? מבחינה סטטיסטית, שיתופי פעולה עסקיים מתרחשים בין חברות גדולות יותר מאשר בין חברות קטנות וחבל שכך, משום שדווקא חברות קטנות עשויות להפיק משותפות כזו תועלת יותר מאשר חברות גדולות. יחד עם זאת מנהלי חברות קטנות חוששים משיתופי פעולה שכאלה ולא מעוניינים בהם הן מבחינת החלוקה ברווחים והן מבחינת זליגת הלקוחות וזאת, מסתבר עשויה להיות טעות עסקית גדולה.

בחרו באחד מפתרונות הנהלת החשבונות שלנו:

יתרונותיהם של שיתופי פעולה עסקיים

לפני שנצלול ליתרונות היבשים ניגע בשתי דוגמאות לשיתופי פעולה עסקיים:

  1. קשרי לקוחות בטרם בוצעה הרכישה – החל מהשלב שבו לקוח פוטנציאלי התעניין בשירות ו/או במוצר ועד אשר מבצע הוא רכישה בפועל, קיימת שרשרת של התקשרויות בינו לבין בית העסק. התהליך מתחילספקים רבים בענף האירועים כמו צלמים, מעצבי שיער, מאפרים, מעצבי שמלות כלה, תקליטנים וכו’ חוברים יחדיו, בין אם ביניהם ובין אם באמצעות אולם אירועים כלשהו. הזוג הצעיר מקבל מעטפת של שירותים בחבילה אחת, כל אחד מהספקים הללו מקבל את נתחו בתשלום ואם יש גורם המאחד ביניהם כמו האולם הוא יקבל את נתחו בשידוך הזה. אולי הרווחים לא גדולים כפי שהיו אם כל אחד מהם היה עובד לבד, אבל החיבור הזה מבטיח להם עבודה שוטפת ללא המתנה ללקוחות ו/או שיווק אגרסיבי למדי.
  2. שני עורכי דין, מתחרים באותו התחום מעבירים זה לזה הפניות מלקוחות בכל פעם שהם עמוסים מדי. כך שניהם עובדים מבלי להתחרות באופן ישיר זה בזה, מתפרנסים מאותו הסקטור בכבוד ומקיימים שיתוף פעולה הדדי ופורה.

הצלחתם לדלות כמה יתרונות? הבה נעשה לכם סדר ביתרונותיהם של שיתופי פעולה עסקיים:

  • יצירת הזדמנויות עסקיות ואפשרויות נוספות לצמיחת העסק.
  • הגעה לקהל יעד נוסף
  • יצירת רווחים נוספים (“גזירת קופון” בעגה) על כל עסקה שנסגרת דרך שיתוף הפעולה
  • שמירת המתחרים קרובים יותר ויצירת יחסים מועילים במקום תחרותיים.
  • יצירת יתרון תחרותי – מבחינת הלקוח הסופי, כאשר שיתוף פעולה עסקי מייצר מעטפת של שירותים או מוצרים תחת קורת גג אחת, הרי שזהו יתרון על פני חיפוש כל שירות או מוצר בנפרד תמורת מחיר יקר יותר.
  • הוזלה של תהליכים וחסכון בעלויות (במידה ומדובר בשירות או מוצר משלים – במקום לפתח נישה נוספת בעסק הקיים ולשאת בהוצאות, משתפים פעולה עם עסק נוסף תמורת נתח מסוים ברווח).
  • צמיחה – בעיקר כאשר מדובר בעסק חדש ולא מוכר, שיתוף פעולה עסקי עם חברה ותיקה ומוכרת יותר תחדיר את העסק החדש לתודעה הציבורית ותגרום לקהלי יעד להבחין ולהכיר בו.
  • חשיבה קדימה – כל שיתוף פעולה קטן יכול להתפתח לכדי חבירה לעסקאות גדולות יותר בטווח הארוך, תוך שימוש משותף במשאבים על מנת לקדם את שיתוף הפעולה במקום לקדם כל חברה בנפרד

כל שיתוף פעולה עסקי מתחיל מרקע משותף שממנו ניתן לחבר בין כל הגופים, כגון:

  1. קהל יעד דומה – לדוגמה: רואה חשבון שחובר עם חברה לשיווק תוכנה לניהול עסק, בונה אתרים שחובר למעצב גרפי, קבלן שחובר עם אדריכל ועוד.
  2. עסק דומה – כלומר, מתחרה. היות ולכל אחד מהעסקים יתרון משלו ניתן לחבר בין כלל היתרונות לכדי שיתוף פעולה אחד המבוסס לדוגמה על המלצות הדדיות.
  3. ספק-לקוח. כלומר: שרשרת אספקת משותפת.
  4. תחומים משותפים – תחום התיירות, הפקות אירועים וכו’
  5. ערוצי שיווק ו/או מכירה משותפים.
  6. מתן חסויות.

סינרגיה – זה שם המשחק

על מנת ליצור שיתופי פעולה עסקיים מניבים ויעילים חשוב לדעת עם איזה עסק לשתף פעולה. מעבר לתחומים המשותפים, חייבת להיות סינרגיה בין שני בתי העסק ולרבות בין שני מנהלי בתי העסק המניעים את שיתוף הפעולה הזה. ללא סינרגיה לא יוכל להתבצע שיתוף פעולה מוצלח ותמיד תרחף מעליו עננת חשדנות וחוסר וודאות. שיתוף פעולה שמתחיל ממקום לא שלם עשוי להסתיים בקולות צורמים במיוחד. 

לכן, בחרו היטב את השותפים העסקיים שלכם – עד כמה הם אמינים, עד כמה החברה יציבה, עד כמה אתם כבית עסק יציבים מספיק על מנת לאבטח את עצמכם במידה ושיתוף הפעולה הזה לא יצלח לטווח הארוך. היו בטוחים שהשותפים שלכם אכן עומדים מאחורי חלקם בעסקה ומעניקים שירות לפחות כמוכם על מנת שלא לפגום במהות שיתוף הפעולה.

בחרו באחד מפתרונות הנהלת החשבונות שלנו:

Mask Group-3

צרו קשר

יש לכם שאלה? אנחנו כאן בשבילכם.
השאירו פרטים ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם.

Mask Group-3

הודעתך נשלחה תודה

ניצור איתך קשר בהקדם